Strefa wiedzy

Bolesne i obfite miesiączki. Czy ich przyczyną mogą być żylaki miednicy?

Bolesna i zbyt obfita menstruacja to problem, który według niektórych szacunków może dotyczyć nawet 1/3 kobiet w wieku rozrodczym, a to oznacza, że co miesiąc cierpi aż kilka milionów Polek!

Bolesne i obfite miesiączki. Czy przyczyną mogą być żylaki miednicy?

Ból może mieć różne nasilenie: czasem powoduje jedynie niewielki dyskomfort, a czasem jest bardzo dotkliwy. W skrajnych przypadkach może być tak silny, że na kilka dni wyłącza pacjentkę z codziennego życia. Nadmierne, obfite krwawienie może także doprowadzić do anemii.

Bolesne miesiączki a problemy z naczyniami

Jedną z wielu możliwych przyczyn bólu menstruacyjnego i nadmiernego krwawienia mogą być problemy z naczyniami w obrębie miednicy i jako chirurg naczyniowy oraz flebolog skupię się właśnie na nich.

Jeśli przyczyną comiesięcznego bólu są żylaki miednicy lub inne zmiany naczyniowe w jej obrębie, problem można rozwiązać za pomocą małoinwazyjnego, stosunkowo krótkiego zabiegu.

Niestety, zdecydowana większość bóli okresowych ma inną przyczynę niż żylaki miednicy.

Jeśli problem dotyczy Cię już od okresu dojrzewania, dodatkowo jeśli nie ma wymienionych cech żylaków przymacicza to przyczyna prawdopodobnie lezy gdzie indziej- najczestsza to zaburzenia hormonalne i w tym kierunku należy zacząć diagnostykę

Jak odróżnić przyczyny naczyniowe od innych? Poniżej znajdziesz ankietę, która Ci w tym pomoże. Najpierw jednak garść faktów.

Bolesne miesiączki a niewydolność żylna miednicy (PCS)

Główną przyczyną naczyniową bólu menstruacyjnego jest niewydolność żylna miednicy (inaczej PCS, czyli Pelvic Congestion Sydnrome), która wiąże się z żylakami miednicy i o której mówi się wówczas, gdy krew żylna zalega w miednicy.

Taki problem dotyka najczęściej kobiet, które rodziły wielokrotnie, ale może – choć rzadziej – wystąpić także u pań, które nie rodziły.

Objawy PCS:

- ból i obfite krwawienia pojawiły się lub nasiliły po ciąży lub ciążach.

- ból pojawia się przy staniu, siedzeniu i chodzeniu, a ustępuje w pozycji leżącej,

- ból pojawia się po stosunku,

- w ciąży występowały żylaki warg sromowych.

Czy mam PCS?

Wraz zespołem Doppler Instytut opracowałem ankietę, która pomoże Ci oszacować prawdopodobieństwo PCS.

Link do ankiety

Jeśli masz 6 lub więcej punktów, prawdopodobieństwo żylaków miednicy jest duże.

Co powinnaś wtedy zrobić?

Zacznij od diagnostyki w postaci USG Doppler kończyn dolnych i żył miednicy.

W przypadku potwierdzenia PSC, skuteczną metodą  terapii jest zabieg embolizacji żylaków przymacicza.